Guide til kjøp og bruk av landeveishjul

En av de desidert viktigste komponentene på en landeveissykkel er hjulene, kontaktpunktet mot underlaget. I tillegg til å være en av de viktigste komponentene er valg av hjulsett også en morsom affære for oss som er glad i sykkel og utstyr. Det er svært mange valg og muligheter på markedet som gir deg stor valgfrihet, men det kan også by på utfordringer da valget kan bli vanskelig. Så, hvordan velge korrekt hjulsett for deg og ditt bruk?

 

Det er et spørsmål du kan stille deg selv for å sikte deg godt inn mot hva du trenger:

Hvilket nivå sykler du på? Med dette menes det om du er en aktiv syklist som konkurrerer i turritt eller Norgescup, en ivrig mosjonist eller kanskje bare en syklist som pendler til og fra jobb på landeveissykkelen.

Uavhengig av hvilket nivå du sykler på så er det svært viktig å skille mellom treningshjul og konkurransehjul. Det ligger litt i ordene, de er skapt for vidt forskjellig bruk.

Treningshjul er laget for å være solide, holdbare og driftssikre. De er som regel produsert i aluminium med mange solide eiker og laget for bruk med clincher (dekk og slange) eller tubeless dekk. Disse hjulene lar deg bruke vanlige bremseklosser som gir svært god bremsekraft, uansett forhold. Med clincher oppsett så kan du bytte slange om du punkterer på sykkeltur. I tillegg så er prisen for et treningshjulsett vesentlig lavere enn for et konkurransehjulsett. Et treningshjulsett vil holde i mil etter mil, samt gi deg god sikkerhet og brukervennlighet på trening.

Treningshjul:

Fulcrum Racing 7 LG Hjulsett

Mavic Aksium Elite Hjulsett

Aerlite Comp 32 mm Hjulsett

Konkurransehjul er laget for å være lette, vridningsstive og aerodynamiske. Her begynner detaljene å komme inn i bildet, da det er mye som kan defineres som konkurransehjul og det er mange små finesser som skiller de fra hverandre. De er som regel produsert i karbon med færre eiker for å spare vekt og øke stivhet. Pariser (limedekk) er et normalt syn her, men konkurransehjul med carbonclincher (karbonfelg med dekk og slange) har blitt mer og mer populært de siste årene.

Fordelen med en karbonfelg og bremsebane i karbon er lavere vekt og økt stivhet, ulempen er mindre pålitelig bremsing i vått føre. Punkterer du med limedekk så er det ikke like enkelt som med dekk og slange da limedekk helst skal ha minimum 24 timers tørketid etter bytte før det tas i bruk. Tas det i bruk før anbefalt tørketid har gått kan du risikere at dekket vrenger seg av felgen mens du sykler, noe som ikke er særlig ønskelig.

Høyde på felgen er et viktig element i valg av konkurransehjul. Konkurrerer du i flatt og lettkupert terreng – som vi har mye av her i Norge – så er en profil på mellom 40 og 60 mm ideelt. Konkurrerer du i svært kupert terreng kan det lønne seg med så lav profil som mulig for å spare vekt. Er du en temposyklist eller triatlet er så høy profil som mulig det beste, gjerne opp mot 80 mm høyde og eventuelt et platehjul fremfor vanlig bakhjul.

Det er mange andre detaljer som er verdt å se på, for eksempel om hjulene har keramiske lagre osv.

Konkurransehjul:

Aerlite Elite 60 mm Gen.4 DISC Hjulsett

Aerlite LTD 55mm Hjulsett

Campagnolo Bora One 50 Tubular Hjulsett

Campagnolo Bora Ultra 50 Hjulsett

Nå når det er klart hva som skiller treningshjul fra konkurransehjul så kan du se tilbake på hvilket nivå du sykler på og derifra ha god forutsetning til å gjøre et godt valg.

Her får du noen ekstra tips og råd til valg og bruk av landeveishjul:

– Unngå bruk av konkurransehjul til trening, de er laget for bruk til konkurranse.

– Bruk treningshjul som er solide og pålitelige med clincher felg for dekk og slange.

– Er du en tyngre og sterk rytter så pass på å følge opp med eikestramming med jevne mellomrom.

– For deg som konkurrerer er det veldig lurt å ha flere hjulsett og skille hva du bruker de til, for eksempel et hjulsett til trening og et hjulsett til konkurranse.

– Om du vil ha et hjulsett til både trening og konkurranse, gå for et litt mer kostbart hjulsett i aluminium med clincher oppsett, for eksempel Fulcrum Racing 3.

– Om du har hjulsett med bremsebane i karbon, husk å bruke bremseklosser som passer til dette.

– Om du har treningshjul med bremsebane i aluminium og konkurransehjul med bremsebane i karbon, husk å skifte bremseklosser når du bytter hjulsett

– Om du skal ha hjulsett til skivebremser, må du passe på å velge hjul med aksling som passer til din sykkel, eventuelt sørge for å ha adaptere som lar deg konvertere akslingen.

– Vedlikehold hjulene dine i form av vanlig rengjøring, og fett opp lagrene årlig. Dette er spesielt viktig med konkurransehjul. Lever hjulene på sykkelverksted om du ikke får til dette selv.

– Er du usikker på valg av hjulsett eller trenger tips til bruk, ta kontakt med vår supportavdeling!