Di2 Landevei – oppsett og muligheter

Elektronisk giring, og da spesielt Shimano sin utgave Di2 har de siste årene blitt ekstremt populært. Liten ekstra vektstraff, ekstremt presis giring, ingen slitte wire og muligheten for å bruke sattelittskiftere er noe av grunnen til at det har blitt såpass populært. Med Ultegra Di2 har også prisene kommet ned til et nivå som passer folk flest.

 

Di2 er tilgjengelig for bruks-, tempo-, terreng-, og landeveissykler. I denne posten vil vi fokusere på hva du trenger for å sette opp landeveissykkelen din. Bildene viser Dura-Ace 9070 Di2 gruppa som Joker Icopal bruker, men komponentene er de samme på både Dura-Ace 9150, 9170 og Ultegra 6870. På de nyeste Dura-Ace gruppene skiller delene seg ut på utseende og plassering, men måten de kobles på er fortsatt den samme så du trenger ikke noe mer enn det du ser her.

Kristoffer Halvorsen fra Team Joker Icopal kjører med samme Di2 oppsett som resten av laget, men har fått en spesiell lakkjobb på sykkelen for å feire statusen hans som U23 Verdensmester.

 

Det du minimum trenger for å kjøre Di2 er 6 kabler + 6 komponenter:

 

  1. Di2 gir- og bremsehendler
  2. 3-Ports koblingsboks, kjent som Junction A. Inngang til 3 kabler + lader
  3. Innvendig koblingsboks, kjent som Junction B.
  4. Di2 framgir
  5. Di2 batteri til sadelstolpe
  6. Di2 bakgir

 

 

 

Som skrevet tidliger er en av fordelene til Di2 at du kan bruke sattelittskiftere og andre tilbehør som ikke er tilgjengelig til mekaniske gir.

Tegningen over viser litt av de ekstra koblingene du kan bruke. Delene som er vist er disse:

 

  1. Di2 gir- og bremsehendler
  2. 3-Ports koblingsboks, kjent som Junction A. Inngang til 3 kabler + lader
  3. Sprintskiftere – Kobles inn i en av 2 ekstra porter på hver girhendlel. Klatreskifter settes opp på samme måte.
  4. Innvendig koblingsboks, kjent som Junction B.
  5. Di2 framgir
  6. Di2 batteri til sadelstolpe
  7. D-Fly – Sender som kommuniserer via Ant+ og Bluetooth for oppdatering av firmware, tuning av gir, oppkobling mot computer ++
  8. Di2 bakgir

 

Hvor mange kabler trenger jeg?

 

Totalt for et standard oppsett trenger du 6 kabler med modellnavn EW-SD50(etterfulgt av en bokstav og et tall som indikerer lengde).

  1. Fra venstre girhendel til Junction A
  2. Fra høyre girhendel til Junction A
  3. Fra Junction A til Junction B
  4. Fra Junction B til bakgir
  5. Fra Junction B til framgir
  6. Fra Junction B til batteri

 

For alle de ekstra delene er det eneste som krever en ekstra kabel D-Fly enheten. Hvor lang kabel du trenger til den avhenger av hvor du monterer den, men normalt sett bruker de fleste en kabel som er 150 – 200mm lang. Grunnen til at du trenger en ekstra kabel for å montere D-Fly er at du her må skjøte den inn mellom 2 andre enheter, f.eks. mellom bakgir og Junction B(som er den vanligste måten).

 

Sprint- og klatreskiftere kommer med kabel integrert, og kobles kun opp mot gir- og bremsehendler. De trenger derfor ingen ekstra kabler.

 

Hvordan velger jeg riktig kabellengde?

 

Tommelfingerregelen er å måle avstanden mellom kontaktpunktene og legge på 50mm. Normalet sett fungerer dette veldig bra, men vårt tips er at hvis du er i tvil, velg alltid det lengste alternativet! Kablene ligger skjult i ramma uansett og det er lettere å leve med en for lang kabel enn en som er kort og dras ut hele tiden.

 

  • Fra gir- og bremsehendel -> Junction A = de fleste bruker 350mm. Du kan gå litt opp eller ned hvis du har et veldig stort eller lite styre, men husk at hvis de er for korte er det fort gjort at de dras ut og systemet slutter å fungere.
  • Fra Junction A -> Junction B = 1000/1200 mm avhengig av størrelse
  • Junction B -> Batteri = 700 mm
  • Junction B – > framgir = 500 mm
  • Junction B -> bakgir = 700 mm