Di2 guide med koblingsskjema

En av våre mest populære poster på den forrige bloggen var koblingsskjemaene til Shimano Di2 systemene. Vi har derfor pusset den litt opp og lagt til de mulighetene som finnes nå på både terreng, landevei og temposykler.

Vi har delt posten opp i et par deler:

  1. Fordeler ved Di2
  2. Hva er Synchro-Shift?
  3. Koblingsskjemaer og oversikt over deler som kreves + add-ons
  4. Hvordan kalkulerer man ut riktig lengder på ledningene?

1.

Er du nysgjerrig på Di2 og elektronisk giring generelt så er det ingen tvil om at det på mange måter er bedre enn tradisjonelle gir med wire. Fordelene inkluderer:

  • Ingen wire som strekker seg
  • Mulighet for Synchro-Shift og Semi-Synchro shift
  • Selvjusterende fremgir (justering av trim) for å unngå kjede som subber
  • Mulighet for det vi kaller sattelittskiftere, det vil si ekstra skiftere i tillegg til de som er i hendlene
  • Enormt mye kraftigere fremgir som girer uansett belastning
  • Bakgir som treffer gang etter gang når det er riktig justert
  • Mulighet for bruk med D-Fly og trådløs oppkobling for justering av moduser/tuning mens du er ute og sykler
  • Tilpasning av funksjonaliteten til alle knapper i hele systemet

2.

Forskjellige girmoduser på Di2.

Nytt av året er Synchro-Shift og semi Synchro-Shift på Di2 systemene. Disse to mudusene er et kjempeflott tillegg til den tradisjonelle måten og gire på og viser igjen litt av potensialet til Di2 gruppene.

Full Synchro-Shift = her girer du bare opp og ned så velger systemet selv hvilken kombinasjon den bruker av frem og bakgiret. Du kan egentlig tenke på det som at du får en kassett med 22 gir du kan skifte mellom istedenfor 11.

Semi Synchro-Shift = normalt sett når du girer på framskifteren vil du kompensere med 2 eller 3 skift bak for at hoppet i belastning ikke skal bli for stort. Med Semi Synchro-Shift fil bakgiret ta seg av dette automatisk og du girer derfor bare på framgiret uten å gjøre noe bak. Om det skal gå 2 eller 3 hakk kan du stille via enten pc eller D-Fly.

NB! Måten du skifter mellom de forskjellige shift modusene er å gi den lille knappen på junctionbox a et dobbeltklikk. Men shift modusene må settes opp før denne funksjonen vil være aktiv.

3.

Først ute er Dura-Ace 9070 og Ultegra 6870. Dette er de to Di2 gruppene det er mest av på markedet nå, og de første som kom med E-Tube systemet til Shimano som også de nye gruppene i dag bruker.

Det du trenger for å kunne sette opp de gruppene her i tillegg til de mekaniske delene er:

  • Girhendler ( 2 stykk )
  • Koblingsboks A med 3 porter
  • Koblingsboks B med 4 porter
  • Batteri
  • Framgir
  • Bakgir
  • 2 x ledninger fra girhendlene til koblingsboks a
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til koblingsboks b
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til bakgiret
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til framgiret
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til batteriet

Det vil si at minimum du trenger er 7 deler + 6 ledninger.

En av de største fordelene med Di2 i tillegg til bedre presisjon og Synchro-Shift mulighetene er muligheten for å bruke sattelittskiftere som sprint og klatreskiftere. Disse trenger ikke noen ekstra ledninger eller større koblingsboks da ledningen henger fast i sattelittskifteren og det er 3 ekstra porter i girhendlene tiltenkt ekstraskifterne.

Satelittskifterne til disse to systemene heter:

  • R610 – Dette er sprintskiftere, en til hver side. Den ene siden girer opp og den andre ned. Det er også mulig å montere disse på toppen av styret hvis du ønsker en ekstra skifter som kan brukes når du har hendene på toppen.
  • R600 – Dette er en klatreskifter som normalt sett monteres på høyre side ved stemmen. Den lar deg skifte når du sitter med hendene på toppen av styret.

I tillegg til det kan du også bruke en såkalt D-Fly enhet som lar deg kommunisere trådløst for fintuning av giring, oppdatering av software og oppsett av Synchro/Semi-Synchro skift via f.eks. iPhone og iPad. Den lar deg også koble opp Di2 systemet mot kompatible computere som f.eks. Edge serien til Garmin for visning av gir, batteri osv.

Ønsker du å bruke D-Fly enheten er det viktig at du har det nyeste batteriet til Shimano som støtter denne enheten.

NB! Hvis du ønsker å putte på en D-Fly enhet så skjøtes den mellom to punkter i systemet som for eksempel bakgiret og koblingsboks b. Du kjøper da en ekstra ledning(en kort en) og setter opp D-Fly mellom de to punktene.

 

Så er det nye Dura-Ace og Ultegra. De finnes i to utgaver og forskjellen på de er bremsene. R9150/8050 er til felgbremser mens R9170 og R8070 er til skivebrems. Alle Di2 komponentene bortsett fra girhendlene er derfor like.

Det du trenger for å kunne sette opp de gruppene her i tillegg til de mekaniske delene er:

  • Girhendler ( 2 stykk )
  • Koblingsboks A med 2 porter
  • Koblingsboks B med 4 porter
  • Batteri
  • Framgir
  • Bakgir
  • 1 x ledning med Y-split fra girhendlene til koblingsboks a
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til koblingsboks b
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til bakgiret
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til framgiret
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til batteriet

Det vil si at minimum du trenger er 7 deler + 5 ledninger.

En av de største fordelene med Di2 i tillegg til bedre presisjon og Synchro-Shift mulighetene er muligheten for å bruke sattelittskiftere som sprint og klatreskiftere. Disse trenger ikke noen ekstra ledninger eller større koblingsboks da ledningen henger fast i sattelittskifteren og det er 3 ekstra porter i girhendlene tiltenkt ekstraskifterne.

Satelittskifterne til disse to systemene heter:

  • R610 – Dette er sprintskiftere, en til hver side. Den ene siden girer opp og den andre ned. Det er også mulig å montere disse på toppen av styret hvis du ønsker en ekstra skifter som kan brukes når du har hendene på toppen.
  • SW-R9150 – Dette er en multifunksjonsskifter som kan monteres flere steder på styret. Den kan også brukes istedenfor R610

I tillegg til det kan du også bruke en såkalt D-Fly enhet som lar deg kommunisere trådløst for fintuning av giring, oppdatering av software og oppsett av Synchro/Semi-Synchro skift via f.eks. iPhone og iPad. Den lar deg også koble opp Di2 systemet mot kompatible computere som f.eks. Edge serien til Garmin for visning av gir, batteri osv.

Ønsker du å bruke D-Fly enheten er det viktig at du har det nyeste batteriet til Shimano som støtter denne enheten.

NB! Hvis du ønsker å putte på en D-Fly enhet så skjøtes den mellom to punkter i systemet som for eksempel bakgiret og koblingsboks b. Du kjøper da en ekstra ledning(en kort en) og setter opp D-Fly mellom de to punktene.

For TT sykler er oppsettet det samme uansett om det er Dura-Ace 9070, R9150, R9170, Ultegra 6870, R8050 eller R8070. Vi skiller derfor ikke mellom de to i oversikten under.

I dette oppsettet har vi tatt utgangspunktet i at du bruker både temposkiftere og skiftere på bremsehendlene. Hvis du bruker Ultegra girhendlene holder det med å bruke enten de som er på tempoextensions eller de som er i bremsehendlene ettersom det er 2 knapper på hver av de totalt(til frem og bakgiret). På Dura-Ace er det kun 2 knapper på extensions som er ment å brukes på bakgiret og med mindre du kjører med 1 drev foran så trenger du også skifterne på bremsehendlene.

Det du trenger for å kunne sette opp de gruppene her i tillegg til de mekaniske delene er:

  • Girhendler ( 2 stykk )
  • Koblingsboks A med 5 porter
  • Koblingsboks B med 4 porter
  • Batteri
  • Framgir
  • Bakgir
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til koblingsboks b
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til bakgiret
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til framgiret
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til batteriet

Det vil si at minimum du trenger er 9 deler + 4 ledninger. Ledningene i skifterne er her integrert og du trenger derfor ikke ledninger mellom de og koblignsboks A.

Du kan også her bruke en D-Fly enhet som lar deg kommunisere trådløst for fintuning av giring, oppdatering av software og oppsett av Synchro/Semi-Synchro skift via f.eks. iPhone og iPad. Den lar deg også koble opp Di2 systemet mot kompatible computere som f.eks. Edge serien til Garmin for visning av gir, batteri osv.

Ønsker du å bruke D-Fly enheten er det viktig at du har det nyeste batteriet til Shimano som støtter denne enheten.

NB! Hvis du ønsker å putte på en D-Fly enhet så skjøtes den mellom to punkter i systemet som for eksempel bakgiret og koblingsboks b. Du kjøper da en ekstra ledning(en kort en) og setter opp D-Fly mellom de to punktene.

Terrenggruppene til Shimano bruker ikke sattelittskiftere, men det er en del andre fordeler med å bruke Di2 i tillegg til presisjonen i girene. De har koblingsbokser med integrert display som gir deg samme trådløse funksjonalitet som en D-Fly enhet og du får visning av gir, batteri osv. Du kan også styre de forskjellige Synchro-Skift modusene via dette displayet.

De siste par årene har det blitt veldig populært med terrengsykler uten fremgir og kun en girskifter på høyre side. Med full Synchro-Shift modus aktivert kan du også kjøre med kun 1 skifter selv om du har både frem og bakgir da du kun girer opp og ned mens “hjernen” i systemet regner ut hvordan den skal gire foran og bak for å gi deg det beste giret.

Det du trenger for å kunne sette opp de gruppene her i tillegg til de mekaniske delene er:

  • Girhendler ( 1 eller 2 stykk )
  • Koblingsboks A med 3 porter og integrert trådløs enhet
  • Koblingsboks B med 4 porter
  • Batteri
  • Framgir (hvis du kjører med dobbel eller trippel krank)
  • Bakgir
  • 1 x ledning fra skifter til koblingsboks a
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til koblingsboks b
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til bakgiret
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til framgiret (hvis du ikke kjører uten fremgir)
  • 1 x ledning fra koblingsboks a til batteriet

Det vil si at minimum du trenger er 5 deler + 4 ledninger(1 x oppsett) eller 6 deler + 4 ledninger(2x med full Synchro-Shift) eller 7 deler + 5 ledninger ( 2x oppsett med to skiftere).

 

4.

Utregning av lengden på ledningene er ikke så vanskelig som man skulle tro. Det som er greit å tenke på er at hvis du er i tvil mellom to lengder så ta den lengste da du kan gjemme unna en for lang ledning i ramma, men ikke strekke en som er for kort.

For å finne riktig mål må du ta et mål mellom punkt a og b for så og gå litt opp.

På en sykkel som Gavia Imperiale i str. M med 42 c-c styre og 120mm stem bruker fi for eksempel disse lengdene:

  • Til girhendler: 2 x 350mm
  • Mellom koblingsbokser: 950mm
  • Til batteri: 600mm
  • Til framgir: 250mm
  • Til bakgir: 550mm

NB! Husk å ikke ta for kort kabel til batteriet, her kan du legge på litt ekstra da du må dra den litt oppover for å få montert den i sadelpinnen før du putter sadelpinnen på plass.

For å se alt vi har av Di2 komponenter trykk på bildet under. Trenger du mer informasjon eller hjelp for å velge riktig komponenter så ta kontakt på support@bikeshop.no.